Friday, May 8, 2020

Iqra' - Bacalah..dan Fahamilah Al-Quran di www.qurantranslation.co


Assalamualaikum WBT.

Sebagai umat Islam, membaca al-Quran adalah salah satu tuntutan agama. Islam sangat memandang mulia orang yang  membaca al-Quran serta menguasai kandungan al-Qur’an, memahami maksudnya dan mengamalkan isi kandungannya, Al-Quran yang dibaca akan membekalkan 'Nur' kepada pembacanya pada hari kiamat nanti, inshaAllah.

Daripada Abu Umamah RA katanya, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Hendaklah kamu semua membaca al-Qur’an, sesungguhnya al-Qur’an itu akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada orang yang membaca dan beramal dengan hukum-hakamnya.”

Bagaimana kita menguasai al-Quran? Kita kuasai al-Quran melalui bacaan dan memahami maksudnya, dan mengamalkannya. Rasa tidak lengkap apabila kita membaca sahaja tanpa memahami maksudnya, bukan? Alangkah bagusnya jika kita memahami bacaan al-Quran kita.

Saya ingin kongsikan satu laman web yang boleh membantu kita membuat penterjemahan al-Quran mengikut surah-surah yang kita kehendaki. 
Malah kita boleh memilih bahasa yang kita ingin utk penterjemahan. 




Boleh jenguk-jenguk laman web www.qurantranslation.co untuk penterjemahan tersebut.

Semoga amalan kita mencukupi untuk dijadikan bekalan di hari akhirat nanti. Aamiin.


CC: Layari juga laman web untuk para pendidik, ibu bapa dan pelajar untuk pelbagai informasi pendidikan di https://www.pendidik2u.my/koleksi-blog-pendidikan-terbaik-2-0/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...